Thursday, January 22, 2009

Kenyataan Zahid mengelirukan.

Saya mengecam keras arahan dan kenyataan yang dikeluarkan oleh Menteri di JPM yang disiarkan dalam media utusan dan Berita Harian pada hari.

Kenyataan beliau sangat bertentangan dengan dasar Kerajaan Negeri Perak yang berulang kali ditegaskan bahawa kami sentiasa akan menjalinkan hubungan baik dengan Kerajaan Persekutuan. Kami sesungguhnya sentiasa menghormati sistem negara persekutuan dan begitulah diharapkan sebaliknya.

Berita tersebut juga dalam keadaan media menyiarkan sama majlis angkat sumpah Presiden Amerika yang baru. Dalam keadaan rakyat Amerika dan dunia sudah aboleh menerima arus perubahan dengan menerima untuk pertama kalinya seorang yang berkulit putih menjadi Presiden, seorang menteri Malaysia mengeluarkan kenyataan yang tidak menerima satu sistem demokrasi yang diktiraf dinegaranya sendiri.

Semua ketua jabatan agensi Kerajaan Persekutuan di negeri ini dilarang menghadiri mesyuarat rasmi anjuran kerajaan Perak, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri kata Zahid Hamidi.

Beliau berkata, arahan itu berkuat kuasa serta-merta dan semua ketua jabatan hendaklah mematuhi arahan berkenaan. Tindakan tatatertib akan dikenakan terhadap mereka yang ingkar.

Kenyataan beliau diatas adalah bebaur hasutan dan ugutan yang tidak sepatutnya keluar dari mulut seorang menteri yang berpelajaran tinggi dan berasal pula dari Negeri Perak.

Saya mempersoalkan kalau ini adalah arahan Kerajaan Pusat dan beliau cuma Menteri Pusat adalah sewajarnya ianya diarahkan oleh PM ataupun TPM bukanya Zahid.

Selain itu kenapa hanya melibatkan negeri Perak sahaja tanpa dalam kenyataannya menyebut negeri-negeri yang berada dibawah Pakatan Rakyat yang lain. Saya mempertikai masalah ini bukan bermaksud sepatutnya semua kena terlibat namun inilah keganjilan kepada suatu arahan yang saya anggap tidak masuk akal.

Saya melihat arahan ini bercanggah dengan dasar yang sepatutnya jelas dan dari mana sebetulnya arahan itu datang.

Petang ini saya memanggil semua Ketua Kampung di bawah DUN Titi Serong untuk menjelaskan isu berkenaan kepada mereka. Antara yang saya jelaskan kepada mereka ialah persoalan tandantangan yang dipetik dari kenyataan Zahid yang mengatakan Kerajaan Pusat juga tidak mengiktiraf tandatangan dan cop rasmi Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) atau Penghulu untuk sebarang urusan dengan agensi Kerajaan Pusat.

Beliau mendakwa semua agensi Kerajaan Persekutuan hanya mengiktiraf tandatangan Jawatankuasa Penyelaras Pembangunan Persekutuan (JPPP) yang dilantik oleh Kerajaan Pusat.

"Orang ramai yang hendak berurusan dengan agensi Kerajaan Persekutuan mestilah mendapatkan tandatangan Pengerusi JPPP jika surat atau salinan dokumen memerlukan pengesahan.

"Jabatan Persekutuan tidak mengiktiraf tandatangan Pengerusi JKKK atau Penghulu kerana mereka dilantik oleh kerajaan negeri," katanya.

Siapakah sebenarnya Zaid sehingga menjadi melalut dan pening lalat sampai sampai kesitu. Adakah dengn kekelahan di Kuala Terengganu menyebabkan Zahir sudah jadi kurang waras dan beraa dalam keadaan khayal. Tidakkah belau sedar apa yang sedang dikatakanya adalah jauh sekali dari bidang tugas beliau sendiri.

Semua jabatan yang beliau arahkan tidak hadir Mesyuarat Tindakan Daerah (JKTD) yang dikatakan agensi yang diguna sama seperti polis, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Jabatan Pengairan dan Saliran, Jabatan Kerja Raya, Jabatan Pertanian dan Jabatan Kesihatan dikecualikan daripada arahan itu. Tidak kah semua Jbatn ini mempunyai Menterinya sendiri yang selayaknya mengarahkan arahan itu.

Zahid hanya layak menghalang pegawai JAKIM dan Tabung Haji untuk hadir ke Mesyuarat itu.

Kalaulah dia mewakili keputusan yang dibuat dalam mesyuarat Kabinet adakah dia layak untuk mewakili kelompok menteri yang besar itu.

Kesimpulannya saya memohon Zahid berfikir panjang sebelum mengeluarkan kenyataan. Masalah Tabika Kemas belum selesai dia sudah mengelirukan rakyat dengan isu baru. Sepatutnya tahun baru hijrah dan masehi diwarnai oleh kenyataan Zahid yang lebih "wangi" bukanya "sebusuk" begitu.

Kepada pegawai kerajaan saya mohon supaya diabaikan ugutan dan kenyataan yang tidak berasas yang telah di keluarkan oleh Zahid.

Kepada seluruh rakyat Negeri Perak Darul Ridzuan marilah kita bangkit untuk menolak secara total pemimpin UMNO dan BN serta kuncu-kuncu dan pastikan dalam pilihan raya akan datang . Mereka jelas sudah tidak ada daya penarik lagi, yang ada hanya daya penolak . Kini tinggal pemimpin seperti Zahid yang menunggu masa untuk ditolak oleh pengundi ditempatnya sendiri.



Drs.Khalil Idham Lim,
Pengerusi Kelab Penyokong Kerajaan Perak,
Timbalan Exco Agama Perak.

0 ulasan: