Monday, January 19, 2009

Pakatan Rakyat tubuh Majlis Menteri Besar.

ALOR STAR 18 Jan. – Kerajaan negeri yang dikuasai Pakatan Rakyat hari ini menubuhkan Majlis Menteri-Menteri Besar dan Ketua Menteri bertujuan meningkatkan hubungan dan kerjasama sesama mereka.

Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak berkata, Majlis itu di kenali sebagai Pengisytiharan Mentaloon, majlis tersebut juga bertujuan menyelaraskan agenda, program dan aktiviti di kalangan negeri-negeri yang diterajui Pakatan Rakyat.

“Perbincangan hari ini telah mencapai beberapa persetujuan berhubung apa perlu dibuat Pakatan Rakyat bagi meningkatkan kerjasama dan mengemas kini beberapa kekurangan yang perlu diambil tindakan segera,” katanya pada sidang akhbar selepas mempengerusikan mesyuarat tersebut di sini hari ini.

Turut hadir, Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat , Menteri Besar Perak, Datuk Seri Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin; Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dan Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng.

Dalam sesi sidang akhbar Menteri Besar Kelantan diwakili oleh Naib Presiden Pas, Datuk Husam Musa.

Azizan berkata, mesyuarat tersebut juga bersetuju untuk menubuhkan sekretariat bagi mengendalikan majlis berkenaan di samping penubuhan Majlis Exco Kerajaan-kerajaan Negeri Pakatan Rakyat.

Sementara itu, Guan Eng berkata, majlis tersebut dibentuk kerana Menteri-menteri Besar dan Ketua Menteri negeri-negeri Pakatan Rakyat yang menghadiri Mesyuarat Majlis Raja-Raja sering didiskriminasikan.cina Islam blogspot

0 ulasan: