Thursday, December 11, 2008

Tidak pernah banyak makan.

Sabda Rasulullah : "Kami adalah sebuah kaum yang tidak makan sebelum lapar dan bila kami makan tidak terlalu banyak ( tidak sampai kekenyangan)"(Muttafaq Alaih)

Dalam tubuh manusia ada 3 ruang untuk 3 benda : Sepertiga untuk udara, sepertiga untuk air dan sepertiga lainnya untuk makanan. Bahkan ada satu tarbiyyah khusus bagi ummat Islam dengan adanya Puasa Ramadhan untuk menyeimbangkan kesihatan.

Bagaimana dengan kita ? Adakah kita tergulung dalam gulungan sebagaimana yang disifatkan oleh arRasul itu?

Rasulullah juga pernah bersabda : "Mu'min yang kuat adalah lebih baik dan lebih dicintai Allah daripada mu'min yang lemah ....."(HR Muslim).


‘Kuat’ disini tentunya bukan dimaksudkan kuat makan! Tetapi itulah yang menjadi amalan setiap kita yang mengaku pejuang agama Allah?

Secara amnya 'kuat' yang baginda maksudkan itu ialah kuat beribadat kepada Allah dengan melakukan segala suruhanNya dan menjauhkan diri dari segala laranganNya.

Harap-harap setelah PAS menjadi kerajaan,orang PAS tidak pula kuat makan macam-macam benda yang dilarang Allah.

Saya ada mendapat cerita tentang adanya Ketua Kampong (orang PAS) yang dah pandai minta komisyen daripada seorang Towkey Cina yang mahu mendapatkan projek kolam ikan. Saya mendapat perkhabaran ini daripada seorang anak buahnya sendiri (Orang PAS).

Saya harap kerja-kerja seumpama itu dihentikannya atau saya akan dedahkan namanya kepada pihak atasan.Harap kawan saya itu akan ambil perhatian tentang perkara ini.

Kita semua berpegang dengan agama Allah.Nabi ada berpesan : Addinul nasiha - Agama itu nasihat.Nak tahu huraiannya , carilah sendiri dalam buku-buku hadis atau bertanya sendiri dengan ustaz-ustaz kita yang ramai tu.

Oleh itu marilah kita sama-sama memperkuatkan diri kita agar agama Allah dapat diperkasa; Allahu Akbar!
http://alhusseyn51.blogspot.com/

0 ulasan: